מחשבת ישראל - שבת
הרב יניב חניא כג תשרי, תשעח 13/10/2017.......................
שאלה:
שלום וברכה !
"שִׁשָּׁה יָמִים הַמְקַבְּלִים קְדֻשָּׁה מִשַּׁבַּת קָדְשֶׁךָ"
מאין קיבלו ששת ימי הבריאה את קדושתם, הרי עדיין לא הייתה להם את שבת.
שמא נאמר כי ימי השבוע שואבים קדושתם מהשבת שתגיע אחריהם ?
ומה זאת אומרת קדושתם של אותם ימים, האם לכל יום ספציפי בשבוע יש סגולה/ כח/ קדושה ייחודית רק לו (חוץ משבת כמובן)? - אולי זה מלמדינו משהו על מה שנברא כל יום, לאו דווקא מסדר ההגיון הפיזיקלי ?
בתודה
אלירן
תשובה:
אני חושב שעיקר ההגדרה כאן היא העובדה שהסוף נותן משמעות להתחלה. זה לא קשה אם חושבים על זה בצורה תורנית- כלומר, לזמן ולסדר אין משמעות. הסוף, השבת, יכולה לתת משמעות להתחלה. כמו שאנחנו אומרים על השבת- סוף מעשה במחשבה תחילה. העובדה שבסוף יש יום קדוש ועליון ורוחני מעניקה משמעות רוחנית לכל המהלך כולו.
אני לא בטוח שהכוונה שלכל יום משמעות רוחנית משלו בתחום "מסויים", הכוונה היא כללית יותר- יש משמעות רוחנית לשבת כי בסופו של דבר יש שבת רוחנית.תשובות נוספות בנושא-פרשת השבוע ביום הולדתי
הפרשה באותו שבוע היתה פרשת "בהר", זה סידור די נדיר, כי כמעט תמיד בהר בחוקותי מחוברות ואילו בשנה זולחם פשתן דל פחמימות - ביכורים
לגבי השאלה על הברכה, התבוננתי על מרכיבי הלחם באתר, וזה נראה לי כמשהו שצריך לברך עליו שהכל, מצד שני, מוקצה מחמת חסרון כיס והזזתו
התשובה היא, מבין סוגי המוקצה, מוקצה מחמת חיסרון חסרון כיס הוא אחד החמורים (אולי הייחיד שחמור ממנו זהשימוש במשחה לריכוך
מבחינה הלכתית אסור להשתמש במשחה בשבת, יש איסור בשם "ממרח" שאומר שאסור למרוח משחות בשבת.
לכ
התרת חוט שהסתבך בשבת
אם מדובר בחוט שכל הזמן מתירים לצורך המשחק והחוט עצמו לא מסובך מידי, כלומר הוא לא דק בצורה שמקשה על המריחת קרם ושמן בשבת
1. אם זה שמן שאת עושה בו שימוש בדרך כלל ביום יום אז מותר לעשות בו שימוש בשבת. אם זה שמן שיש לו מטרות
שאלה:
שלום וברכה ! "שִׁשָּׁה יָמִים הַמְקַבְּלִים קְדֻשָּׁה מִשַּׁבַּת קָדְשֶׁךָ" מאין קיבלו ששת ימי הבריאה את קדושתם, הרי עדיין לא הייתה להם את שבת. שמא נאמר כי ימי השבוע שואבים קדושתם מהשבת שתגיע אחריהם ? ומה זאת אומרת קדושתם של אותם ימים, האם לכל יום ספציפי בשבוע יש סגולה/ כח/ קדושה ייחודית רק לו (חוץ משבת כמובן)? - אולי זה מלמדינו משהו על מה שנברא כל יום, לאו דווקא מסדר ההגיון הפיזיקלי ? בתודה אלירן
תשובה:
אני חושב שעיקר ההגדרה כאן היא העובדה שהסוף נותן משמעות להתחלה. זה לא קשה אם חושבים על זה בצורה תורנית- כלומר, לזמן ולסדר אין משמעות. הסוף, השבת, יכולה לתת משמעות להתחלה. כמו שאנחנו אומרים על השבת- סוף מעשה במחשבה תחילה. העובדה שבסוף יש יום קדוש ועליון ורוחני מעניקה משמעות רוחנית לכל המהלך כולו.אני לא בטוח שהכוונה שלכל יום משמעות רוחנית משלו בתחום "מסויים", הכוונה היא כללית יותר- יש משמעות רוחנית לשבת כי בסופו של דבר יש שבת רוחנית.
תשובות נוספות בנושא-
פרשת השבוע ביום הולדתי
הפרשה באותו שבוע היתה פרשת "בהר", זה סידור די נדיר, כי כמעט תמיד בהר בחוקותי מחוברות ואילו בשנה זו
הפרשה באותו שבוע היתה פרשת "בהר", זה סידור די נדיר, כי כמעט תמיד בהר בחוקותי מחוברות ואילו בשנה זו
לחם פשתן דל פחמימות - ביכורים
לגבי השאלה על הברכה, התבוננתי על מרכיבי הלחם באתר, וזה נראה לי כמשהו שצריך לברך עליו שהכל, מצד שני,
לגבי השאלה על הברכה, התבוננתי על מרכיבי הלחם באתר, וזה נראה לי כמשהו שצריך לברך עליו שהכל, מצד שני,
מוקצה מחמת חסרון כיס והזזתו
התשובה היא, מבין סוגי המוקצה, מוקצה מחמת חיסרון חסרון כיס הוא אחד החמורים (אולי הייחיד שחמור ממנו זה
התשובה היא, מבין סוגי המוקצה, מוקצה מחמת חיסרון חסרון כיס הוא אחד החמורים (אולי הייחיד שחמור ממנו זה
שימוש במשחה לריכוך
מבחינה הלכתית אסור להשתמש במשחה בשבת, יש איסור בשם "ממרח" שאומר שאסור למרוח משחות בשבת.
לכ
התרת חוט שהסתבך בשבת
אם מדובר בחוט שכל הזמן מתירים לצורך המשחק והחוט עצמו לא מסובך מידי, כלומר הוא לא דק בצורה שמקשה על ה
אם מדובר בחוט שכל הזמן מתירים לצורך המשחק והחוט עצמו לא מסובך מידי, כלומר הוא לא דק בצורה שמקשה על ה
מריחת קרם ושמן בשבת
1. אם זה שמן שאת עושה בו שימוש בדרך כלל ביום יום אז מותר לעשות בו שימוש בשבת. אם זה שמן שיש לו מטרות
1. אם זה שמן שאת עושה בו שימוש בדרך כלל ביום יום אז מותר לעשות בו שימוש בשבת. אם זה שמן שיש לו מטרות
עוד מהרב יניב חניא
עוד בנושא אמונה
עוד תוכן בשורש
מוסר / שאול בן נתן
הלכה / ב חגי לונדין
ספרי חידושים-תנך / רב שמעון פרץ
קריאה ובדיחות / ה/ מהאינטרנט
שיעורי תורה
תנך / דוד המלך
מוצרים